Jean-Marc Janaillac is zondagavond door de conseil d’administration officieel benoemd tot opvolger van Alexandre de Juniac die naar IATA vertrekt. De benoeming van Janaillac is in Nederland niet in goede aarde gevallen.

Zondagmiddag lieten de vakbonden voor cabine- en cockpitpersoneel aan Luchtvaartnieuws.nl weten een politieke benoeming niet te zien zitten. Zij gaven de voorkeur aan insider Lionel Guérin, die nu de regionale tak Hop! leidt en bijna vanaf het begin Transavia France leidde.

In Frankrijk is echter unaniem gekozen voor Janaillac, de 63-jarige Fransman die in hetzelfde jaar is afgestudeerd aan de École Nationale D’Administration als president François Hollande. Janaillac is sinds 2012 voorzitter en CEO van het transportbedrijf Transdev, een internationale transportgroep dat deels eigendom is van Veolia en Caisse des Dépôts en in Nederland bekend is van busmaatschappij Connexxion.

Daarvoor was hij voorzitter en CEO van RATP Dev van 2010 tot 2012 en Managing Director, Group Development van RATP van 2004 to 2010. Jean-Marc Janaillac heeft gewerkt bij de Maeva Tourism Group als topman en AOM Airlines van 1997 tot 2000. Hij was ook directeur bij Air France van 1989 tot 1994.

Bonje met piloten

Janaillac wordt eerst ingewerkt door De Juniac en neemt vanaf 1 augustus de rol van CEO over. De grootste hobbel die hij bij Air France-KLM moet nemen zijn de piloten. Deze beroepsgroep weigert om een hogere productiviteit te leveren. Het lukte de huidige bestuurders De Juniac en Air France-topman Frédéric Gagey niet om de vliegers te bewegen om in te leveren en de zo keiharde concurrentie in de luchtvaartindustrie aan te kunnen gaan.

Voorzitter Annette Groeneveld van de Nederlandse cabinebond VNC maakt zich ernstige zorgen over het benoemingsproces. "Een politieke benoeming is zeker geen garantie dat het bedrijf er bovenop komt. Dat hebben we nu al een paar keer gezien. We hebben iemand nodig die de zaak van binnen en van buiten kent op luchtvaartgebied. Wij maken ons ernstige zorgen dat het met wederom een politieke benoeming fout blijft gaan."

Franse slachtbank

"We hebben iemand nodig die niet al die onzinnige discussies over de kas, Transavia, etc, weer over gaat doen. Het creëren van een of andere megalomane holdingstructuur als doel op zich moet ook afgelopen zijn", zei Steven Verhagen van pilotenbond VNV zondag aan Luchtvaartnieuws.nl. "We willen dat de sterkte van beide bedrijven ten volle benut wordt. Dat lijkt met Guérin als interne kandidaat veel meer geborgd."

Volgens Verhagen lijken voor president Hollande andere zaken belangrijk te zijn dan het welzijn van Air France-KLM. "Wij verwachten van tenminste de Nederlandse commissarissen een zeer kritische houding. Maar tot op heden merk ik daar erg weinig van. We mogen ons niet naar de Franse slachtbank laten leiden."

Lees ook op Luchtvaartnieuws.nl

KLM moet schroeven aan salarissen personeel

Turkish Airlines werft piloten in Nederland

Brussels Airlines: aanslagen slaan deuk in passagiersgroei

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl